Puheenjohtaja- ja puoluehallitusehdokkaat

Perustuskokous järjestettiin viikonloppuna 24. - 25. toukokuuta 2008 Tietovelhot Oy:n ystävällisesti tarjoamissa tiloissa Tampereella.

Puheenjohtaja- ja puoluehallitusehdokkaat

ViestiKirjoittaja Matti Hiltunen päivämäärä 8.4.2008 klo 11:43

EDIT: Ilmoittautuminen on suljettu viikkoa (no, kuutta päivää) ennen Perustuskokousta. Haluamme näin antaa äänestäjille mahdollisuuden muodostaa jonkinlainen kuva ehdokkaista ennen itse tapahtumaa.

###

Mikäli haluat ilmoittautua ehdokkaaksi Peruskokouksessa valittavien Piraattipuolueen puheenjohtajan ja puoluehallituksen tehtäviin, tee niin tässä ketjussa. Varataan tämä ketju ainoastaan ilmoittautumisviesteille.

Varmista ensin, että täytät yhdistyslain vaatimukset:

• Puheenjohtaja ei saa olla vajaavaltainen. Useimmissa tapauksissa tämä tarkoittaa että puheenjohtajan on oltava täysi-ikäinen.
  • Muiden hallituksen jäsenten on oltava vähintään 15-vuotiaita.
  • Konkurssissa oleva ei saa olla hallituksen jäsen.
  • Kaikilla hallituksen jäsenillä on oltava kotipaikka Suomessa. Normaalissa yhdistyksessä tätä vaaditaan ainoastaan puheenjohtajalta, puolueissa kuitenkin hallituksen kaikilta jäseniltä.
Puheenjohtaja ja muut hallituksen jäsenet valitaan erikseen, joten mainitse kumpaan tehtävään pyrit. Voit tietenkin pyrkiä myös molempiin. Kerro myös, miksi juuri sinä olet sopiva valitsemaasi tehtävään tai tehtäviin.

Puheenjohtajana ja puoluehallituksessa toimiminen todellakin edellyttää esiintymistä omalla nimellä ja kasvoilla.

###

Itse ilmoittaudun ehdokkaaksi puoluehallitukseen, nimenomaisesti en puheenjohtajaksi, koska tunnen kykyjeni soveltuvan parhaiten toimintaan puoluesihteerinä.

Olen 22-vuotias Pohjois-Karjalainen ylioppilas, toistaiseksi vielä myös yliopisto-opiskelija. Helmikuun loppupuolella kuluvaa vuotta perustin piraattipuolue.fi:n ja tämän keskustelualueen tuodakseni yhteen ruotsalaismallisen piraattipuolueen perustamisesta kiinnostuneet suomalaiset. Tämä onnistui yli odotusten ja minua on asian tiimoilta haastatellut mm. Joensuun Ylioppilaslehti, sanomalehti Karjalainen (sama haastattelu julkaisiin myös Keski-Suomalaisessa) sekä Veli -lehti. Piraattipuolueesta on keskusteltu julkisuudessa mm. Helsingin Sanomien ja Tietokone-lehden sivuilla.

Sovellun puoluesihteerin tehtävään juuri Piraattipuolueessa, koska tunnen (ainakin nimeltä) koko lailla kaikki toiminnassa aktiivisesti mukana olevat henkilöt ja vastavuoroisesti useimmat Piraattipuolueesta kuulleet tuntevat minun nimeni. Ns. uusmedioiden käyttö on minulle tuttua ja erittäin luontevaa. Olen vuosien ajan seurannut nettimarkkinoinnin ja -kulttuurin kehitystä koti- ja ulkomailla siihen pisteeseen, että kykenen jatkossakin laajentamaan Piraattipuolueen ruohonjuurikannatusta uusmedian muille puolueille tuntemattomassa ja pelottavassa maastossa. Minulla on myös selkeä visio siitä, kuinka tämä kannatus käännetään yhtenäiseksi poliittiseksi liikkeeksi ja aktiiviseksi toiminnaksi myös netin ulkopuolella (ks. esim. Piraattipäivät -keskustelut).

Henkilökohtaisilta ominaisuuksiltani olen itseni tunteva, asiasta riippuen voimakastahtoinen ja joustava, virheistänikin vastuun ottava, paineensietokykyinen henkilö. Elämäntilanteeni mahdollistaa tarvittaessa myös siirtymisen täysipäiväiseen toimintaan puoluesihteerinä, mikäli puoluehallitus katsoo puolueen tällaisesta järjestelystä hyötyvän.

Pidän kansainvälistä yhteistyötä välttämättömänä Piraattipuolueen pitkän aikavälin poliittisten tavoitteiden saavuttamiselle, kuitenkaan suomalaisen Piraattipuolueen autonomiaa uhraamatta. Tästä syystä olen pyrkinyt pitämään yllä yhteyttä Piratpartietiin Rick Falkvingen kautta jo toimintamme tässä vaiheessa ja pidän tärkeänä myös suomalaisen Piraattipuolueen osallistumista Pirate Parties Internationalin kokoukseen Uppsalassa tulevana kesänä. Vastavuoroisesti ystävällinen yhteiselo poliittisen piratismin ulkoparlamentaaristen voimien kanssa täällä Suomessa on yhtä lailla tärkeää.

Piraattilaivan kapteeniksi toivon poliittiset merikorttinsa tuntevaa, toimintakykyistä henkilöä luotsaamaan meidät turvallisesti määränpäähän.

EDIT

Kun nyt puoluetta ollaan perustamassa, hieman poliittisia mielipiteitä. Lisäilen näitä tänne ajan kanssa.

• Piraattipuolueelle ei omaa talouspoliittista kantaa nähtävissä olevan tulevaisuuden aikana.
  • Ei laajakaistaverolle ja kasettimaksulle, koska molempia on mahdotonta (a) periä kuluttajilta oikeudenmukaisesti ja (b) jakaa taiteilijoille oikeudenmukaisesti.
  • EU-vaalit on Suomen tärkein poliittinen tapahtuma, koska direktiivit ylittää kansallisen lainsäädännön.
Viimeksi muokannut Matti Hiltunen päivämäärä 20.5.2008 klo 23:41, muokattu yhteensä 2 kertaa
Syy: lukittu, deadline
Matti Hiltunen (puoluesihteeri)
matti.hiltunen -at- piraattipuolue.fi
Käyttäjän avatar
Matti Hiltunen
BOFH

Re: Puheenjohtaja- ja puoluehallitusehdokkaat

ViestiKirjoittaja Scoffa päivämäärä 8.4.2008 klo 12:44

Täältä myös ilmoittaudutaan.
Ilmoittaudun ehdokkaaksi sekä puheenjohtajan, että puolueen hallituksen tehtäviin.

Yhdistys-/puoluetoiminnasta minulla ei suurempaa kokemusta ole, mutta yritystoimintaa olen itse harjoittanut, sekä toiminut esimies asemaan verrastettavissa tehtävissä, joten pöydälle nostaisin lähinnä taidot tulla toimeen ihmisten kanssa, kyvyn hoitaa itse, sekä delegoida tehtäviä, riippuen kumpi on milloinkin edullisempaa. Lainsäädäntö ei ole minulle täysin vieras ja aina olen valmis tarvittaessa ottamaan lisää asioista selvää.
Mottoni on vuosikymmenen ollut "Jos joku muukin asian osaa, myös minä pystyn oppimaan mikäli halua löytyy". Tämähän ei tietysti näin yksiselitteinen asia ole, mutta toistaiseksi olen hyvin jopa eri alojen töissä pärjännyt, jopa aloilla, joihin ei ole aiempaa kokemusta ollut, mutta olen asiat opiskellut.

Toimintaan olen valmis sekä osa-aikaisesti, että tarvittaessa täyspäiväisesti. Rahatulojen perässä en ole, sillä olen myös aikoinaan oman yrityksen jäljiltä velkaantunut, joita nykyään makselen vielä vuosia pois. Kyse on siis ensisijaisesti siitä, että olen motivoitunut itse asian puolesta.
Tällä hetkellä olen työttömänä, joskin vaa'assa painaa tällä hetkellä toisessa kupissa työhön paluu, toisessa PP:n asioiden täyspäiväinen ajaminen. Tämä ei käytännössä ole minusta vaan PP:n jäsenien mielipiteestä sekä puolueen kehityksestä kiinni. Mielelläni toimisin täyspäiväisesti puolueen hyväksi.
Tällä hetkellä olen taustalla toiminut mm. Piraattipuolue ry:n rekisteröijänä, pyrkinyt ottamaan selvää erilaisista käytännönmenetelmistä mm. jäsenmaksujen keräykseen, kirjanpitoon, lakipuoleen ym. liittyvistä asioista.

Luonteeltani olen suorapuheinen, tarkkaan harkitseva ja ehdottomasti myös muiden näkökulman huomioon ottava. Usein pyrin ajattelemaan asiat ensin kriittiseltä näkökulmalta, sillä mikäli asia silti pystyy sen lävitse tuntumaan hyvältä, sillä on paljon paremmat menestymisen mahdollisuudet.
Minulla on muutama toive, jota toivon asiaan liittyen Piraattipuolueen ja puolueen hallitukselta tulevaisuudessa:
1) Piraattipuolueesta luotaisiin todellakin koko puoluehallituksen ja puolueen yhteinen asia, eikä siten että vain esim. puheenjohtaja on ainoa joka on kaikkialla äänessä. Nytkin voi huomata yleiskuvassa sen, että lähes kaikilla suuremmilla järjestöillä on tiedottajat ja sihteerit, silti pj on ainoa jonka nimi näkyy otsikoissa. Todellisuudessahan puolueen hallituksessa on useitakin tähän asiaan soveltuvia, mahdollisesti jopa verbaalisesti lahjakkaampia mediaan suuntautuneita henkilöitä.
2) Toivoisin ettei puoluehallituksesta tule kankea poliittisia ympäripyöreyksiä lateleva tylsyys, vaan ensisijaisesti ilman hienostelusanoja ja turhia korulauseita käyttämätön elin, joka jättää mielummin kommentoimatta asiaa, mikäli vaikkapa haluaa siitä myös muiden kanssa ensin keskustella, kuin kertomalla teknistä diipadaapaa joka ei johda mihinkään.
Ensisijainen kohderyhmämme kuitenkin on ihmiset, vasta toissijaisena eri organisaatiot.

Hieman taustatietoja vielä minusta itsestäni:
Nimi : Pasi Palmulehto
Ikä : 27 vuotta
Ammatti : Järjestelmäasiantuntija (työtön tällä hetkellä)
Perhe : Avovaimo ja kolme lasta
Sijainti : Sysmä
Viimeisin asia jonka suuntauksesta olen huolestunut, joka ei liity suoraan PP:n asioihin : ADSL kaistat tapetaan maaseuduilta ilman, että tarjotaan mitään asiallista tilalle
En usko olevani suurenmoinen mediapersoona, joskin vakuuttavana ja luotettavana minua pidetään.

edit. Tässä pari lupaamaani kuvaa, vaikka aika myöhässä tulikin. On olemassa kaksi scoffaa, toinen on kotiscoffa joka ei pyri esittämään yhtään mitään, olemaan karu ja rennompi oma itsensä. Ensimmäinen kuva kuuluu siihen ja on itseasiassa sensuurin vastaista videota varten otettu.
Toinen scoffa on julkiscoffa, useimmiten se tarkoittaa jo kodista poistumista, ellei nyt ihan kesken jonkin pihatyön tupakkaa olla ostamaan lähdössä. Täysin rehti oma itseni myös silloin, mutta muistaa myös huolehtia siitä, että kaikki on jossain määrin kunnossa, vaikken vaatteiden suhteen nipo olekkaan, kunhan on omaa makuani.
Kuva Kuva

Lisää mielipiteitä ja taustatietoja minulta saa kysymällä, en pure enkä välttämättä edes julkisesti pilkkaa. Noh, mutta oikeasti, toivonkin jopa enemmän yksittäisiä kontakteja tästä joukosta, toistaiseksi olen tullut hyvin toimeen kaikkien kanssa joiden kanssa olen jutuissa ollut.
Pasi Palmulehto - Piraattipuolue vpj
gsm +358 45-132 7960 / pasi piste palmulehto at piraattipuolue.fi
Käyttäjän avatar
Scoffa

ViestiKirjoittaja HarriKivistö päivämäärä 20.4.2008 klo 6:48

Ilmoittaudun ehdokkaaksi puoluehallitukseen.

En ole toiminut aiemmin politiikassa; useimmilla meistä ei ole käytännön kokemusta poliittisesta vaikuttamisesta. Kaikilla meistä on opittavaa jollain alalla, ja se on hyvä. Puolueen aktiivisten persoonien vahvuudet tukevat toinen toisiaan. Tärkeää on löytää niitä yksilöitä, jotka ovat kiinnostuneita antamaan oman panoksensa. Katsotaan millä tavoin kuinkin kykyjä voidaan parhaiten käyttää.
Henkilökohtaisesti en ole missään nimessä puolueen parhaiten tekniikkaan perehtynyt vaikuttaja. Tieto- tai muukaan tekniikka ei ole koskaan ollut leipälajini, vaikka sitä ymmärränkin ja yleensä saankin laitteet ja ohjelmat toimimaan. Lähinnä ymmärrän tekniikkaa ulkopuolelta - erityisesti sen merkitystä ja vaikutusta tavallisen ihmisen, kuluttajan, elämässä. Yhdistystoiminnassa minulla on vähäistä kokemusta. Toisin sanoen minulla on paljon opittavaa laeista ja säädöksistä ja käytännön poliittisesta toiminnasta, eikä lisätietous tietotekniikastakaan olisi pahitteeksi.

Sitten vahvuuksiini:
Ensisijainen vahvuuteni on esiintymisessä ja puhumisessa yleensä. Retoriikkaa olen hieman opiskellut. Lisäksi elämäni varrella eri tehtävissä olen saanut useita mahdollisuuksia puhua erilaisten yleisöjen edessä. Siinä ei ole minulle sinänsä mitään uutta. Osaan siis esiintyä vakuuttavasti, varsinkin kun tämä asia on minulle erityisen tärkeä.

Toinen vahvuuteni liittyy poliittiseen filosofiaan yleensä, joka antaa minulle laajemman näkemyksen esimerkiksi tekijänoikeusasioista. Olen sitä lueskellut lähinnä harrastuksena, akateemiset opintoni ovat hieman siitä sivussa. Olen lyhyesti perehtynyt tärkeimpiin ajatuksiin poliittisen filosofian alueelta. Yksilönvapaus ja yksilön suojeleminen järjestäytyneeltä mielivallalta on minulle sydämenasia. Intimiteettisuoja on tällä hetkellä kenties tärkeämpi kuin koskaan aikaisemmin. Poliittinen avoimuus on kaikkien demokratian muotojen elinehto - mitä avoimempaa politiikka on, sitä terveempi on valtio. Kansalaisten haluttomuus osallistua politiikkaan johtuu suurelta osin siitä, että aito päätöksenteko on piilotettu monimutkaisten poliittisten rakenteiden taakse tavallisen tallaajan ulottumattomille. Puolueiden päämäärät hämärtyvät mystifioivan vaaliretoriikan taakse. Tämä ei ole tervettä yhteiskunnan kannalta. Puolueet, joilla on selkeä agenda, vaikkakin vain yhden asian, ovat pelkästään hyväksi politiikalle yleensä.
Vaikuttajia ja kansalaisia on provosoitava jatkuvasti.

Kolmas vahvuuteni liittyy persoonaani, sitä voisi luonnehtia termillä "people skills". Tulen toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, oikeasti. Tämä ei ole vain vakuuttelua, vaan oikeasti tunnen mitä erilaisempia ihmisiä mitä erilaisemmista taustoista. Olen elämäni aikana ystävystynyt ihmisten kanssa, jotka ovat edustaneet eri kansalaisuuksia, kulttuureita, poliittisia suuntia, uskontoja jne. Olen asunut pari kuukautta Yhdysvalloissa sekä miltei kaksi vuotta Tanskassa, minä aikana tutustuin monenlaisiin ihmisiin, esimerkiksi Tanskassa tunsin monia maahanmuuttajia eri puolilta maailmaa. Opiskelen pääaineenani englantia ja osaan lisäksi melko sujuvasti tanskaa. Ruotsia puhun varmasti keskimääräistä paremmin, joskin lähtökohtaisesti suomenruotsalaisittain. Aika hyvin olen pystynyt seuraamaan esimerkiksi ruotsiksi käytyjä keskustelua tiedostonjakamisesta. Saksa on vähän ruotsia heikompi, ja alkeita osaan parista muusta kielestä. Kieltenopiskelu on ollut minulle aina luontevaa ja mukavaa, vaikken uskokaan kieliä omaksuvani keskimääräistä nopeammin.
Lyhyesti sanottuna, olen kansainvälinen suuntautunut, eivätkä vieraat kulttuurit ja elintavat ja maailmakatsomukset ole minulle erityisen "vieraita".

Vapaan kulttuurin ideologia on ollut minulle läheinen lapsesta saakka, ainakin siitä lähtien kun ensi kertaa tutustuin BBS-"purkkeihin". Samoihin aikoihin ystäväni kopioi minulle ensimmäisen musiikinteko-ohjelmani, jollaisia muuten myös kutsuttiin "trackeriksi", mielenkiintoista kyllä. Toimin monia vuosia aktiivisena säveltäjänä ja musiikin kuulijana netin tietokonemusiikkiskenessä; ensin BBS:n kautta, sittemmin internetissä. Nk. modmusiikin (älä sekoita ruotsin erityiseen mod-liikkeeseen 70-80-luvuilla) yhteisöllisyys teki selväksi sen, että musiikillinen luovuus ei missään nimessä rajoitu kaupalliseen maailmaan, eikä sen laatu rajoitu kaupalliseen toimintaan, varsinkaan teknisten laitteiden halventuessa ja tietokoneohjelmien parantuessa. Musiikki ei myöskään rajoittunut tiettyihin genreihin, kuten moni olettaa. Tällainen undergroundkulttuuri on todella arvokasta, ja yhdessä vaiheessa elämässäni en juuri muuta musiikkia kuunnellutkaan. Modskenessä vallitsi tiukka tekijänoikeus"laki": alkuperäinen tekijä on aina tunnustettava. Pahin rikos oli varastaa toisen teos ja väittää sitä omakseen, vaikkei minkäänlaista taloudellista hyötyä ollutkaan kyseessä (joitain tiettyjä tapauksia lukuun ottamatta). Tekijänoikeus on hyvä periaate, sikäli kuin se tarkoittaa alkuperäisen tekijän kunnioittamista ja muistamista. Kuitenkin taloudellisen toiminnan välttämättömyys kulttuurin tuottamisessa on täydellinen illuusio. Kulttuuria tuotetaan sekä taloudellisissa puitteissa, että näiden puitteiden ulkopuolella. Tai oikeammin: kulttuuri tuottaa itse itseään, ja joissain tapauksissa tästä osataan hyötyä taloudellisesti.

Lopuksi vielä: piraattipuolueen toiminta kiinnostaa minua 100%. Tämä ei ole vain yksi projekti, vaan olemme mukana liikkeessä, joka on sidoksissa eräänlaisessa vapaan maailman "kulttuurivallankumouksessa". Toki tämä vallankumous on alkanut jo ainakin 80-luvun kasettikulttuurin myötä, mutta yhtä kaikki teemme nyt työtä, jonka laajamittaisia tuloksia tullaan tulevaisuudessa kiittämään historian kirjoissa. On hienoa voida olla mukana piraattiliikkeessä.

Tietoja pähkinänkuoressa:
Harri Kivistö, 27
Ammatti: Koti-isä, opiskelija
Harrastuksia: tiedostonjakaminen, bänditoiminta.
Kiinnostuksenaiheita: filosofia, kielet, uskonto

Lisätietoja sekä tarkennusta annan vapaasti kysyttäessä.
Tätä viestiä voin vielä muokata ja liittää enemmän tietoa. Tärkeintä on saada mahdollisimman ajoissa ehdokkaita eri tehtäviin, ettei peruskokouksessa olisi siltä osin mitään erityistä hämmennystä.
Puheenjohtajuuskin on harkinnassa, ilmoitan siitä myöhemmin.
Harri Kivistö, puoluehallituksen jäsen
+358 40-5319232
etunimi.sukunimi at piraattipuolue.fi
http://kivisto.baywords.com/
Käyttäjän avatar
HarriKivistö

ViestiKirjoittaja TeroInha päivämäärä 22.4.2008 klo 19:03

Itse voisin olla henkilökohtaisesti kiinnostunut piraattiliiton puoluehallituksen jäsenyydestä. Kuten varmaan huomaatte etten ole hirveästi kirjoitellut tänne piraattipuolueen omalle keskustelupalstalle. Se johtuu ihan vain siittä syystä etten ole koskaan oikein pitänyt keskustelupalstalle kirjoittelemisesta.
En pidä pienten puheiden pitämistä yleisölle ongelmana tai kameralle puhumista. Poliitiikasta ei ole kokemusta yhtään mutta mielipiteitä löytyy enkä jaksaisi enään niitä ilmaista kahvipöydän ääressä.

Itse pidän nykypäivänä piratismin harjoitusta omaan ja muiden ihmisten käyttöön levittämistä ei-kauppaliseen tarkoitukseen erittäin hyödyllisenä. Muutenkin olen vertaisverkkojen vahva puollustaja. Ei pelkästään tiedostojenjakamiseen suhteen, vaan myös itse teknisen ratkaisun idean puolesta.

Monelle ihmiselle piratismi tarkoittaa juuri kopiointia kaupallisessa. Mielessä tuollainen ajatustapa antaa väärän kuvan puolueen aikeista. Ongelmana on myös eri tahojen halu etsiä ratkaisua ongelmiin, kun sillä perinteissä tavalla mihin ollaan aina turvauduttu. Laitan yhden esimerkin nykyajan menosta. Kun ruvetaan ajatteleen että sivusto joka harrastaa vapaata kulttuuriamme alasajettaan viranomaisten tai jonkun muun tahon joka ajattelee toisin, käyttäen hyödykseen nykyisia lainsäädännöksi on aivan turhaa. Yleensä kun sivusto on ajettu alas niin se on pystyssä jälleen muutaman päivän, ellei jopa tuntien sisällä. Ja tietenkin kun ylpeänä ilmoitettaan saavutuksista ja siinä samalla mainittaan myös alasajetun kohteen nimi niin se on sitten ihmisten tiedossa vain enemmän joka yleensä saa aikaiseksi enemmän liikennettä kohteeseen. Ihmiset on ihmisiä...

Eipä minulla muuta. Ajattelin vain laittaa hiukan ajatukseni tähän. Tiedän että puolueella on omat ajatuksensa.

Tietoja itsestäni

Nimi:Tero Inha
Ikä: 21
Ammatti: Opiskelija
Harrastukset: Atk-toiminnan harjoitus,Musiikki
Kiinnostukset: Tekniikka, Musiikki sekä journalismi
Viimeksi muokannut TeroInha päivämäärä 24.4.2008 klo 20:48, muokattu yhteensä 1 kerran
Piraattipuolueen hallituksen varajäsen
/msg Insu @ IrcNet & PirateNet
Blogini jossa kirjoittelen henkilökohtaisia näkemyksiäni asioihin
TeroInha

ViestiKirjoittaja MrHUU päivämäärä 23.4.2008 klo 21:23

Täällä ollaan myös kiinnostuneita puoluehalituksen jäsenyydestä. Tulevaisuuden työllisyystilanteesta ja sen tuomista kiireistä ei ole tietoa, mutta mikäli mukaan pääsen pyrin parhaani mukaan olemaan toiminnassa mukana. Viimeaikaistan koulukiireiden vuoksi olen pitänyt hieman hiljaiseloa täällä foorumin puollella, vaikka viestejä olenkin lueskellut sillointällöin.

Kameroiden edessä en ole tuntenut oloani kovinkaan mukavaksi, ainakaan tähän mennessä. Olen kuitenkin sanavalmis ja valmis juttelemaan ja puhumaan suuremmallekin porukalle tärkeistä asioista, kuten esimerkiksi kuluttajan oikeuksien puolustamisesta...

Kuten monen muunkin osalla, politiikka on uutta minullekin. Olen kuitenkin istunut erään kerhon hallituksessa vuodenpäivät (kunnes muutin alueelta pois), muutaman vuoden olen istunut koulumme laatuneuvostossa, asukastoimikunnan toiminnassa olen ollut myös aktiivinen, etenkin nykyisen puheenjohtahan pestin myötä. Olen myös aikamoinen puuhamies ja "hyväntekijä" - autan mielelläni apua tarvitsevia.

Mitähän muuta... tekniset speksit tulevat tässä:

Nimi: Pasi Vähämartti
Ikä: 26
Ammatti: Opiskelija (syksyllä 2008 pitäisi opinnäytetyö esitellä ja valmistua elektroniikka/automaatio insinööriksi)
Harrastukset: Lenkkeily, koira, radioamatööritoiminta, valokuvaus, elokuvat ja kotiteatteri, ja monia muita - ihan liikaa :D
Pasi Vähämartti | Lehtorannantie 6 A 11 | 40520 Jyväskylä | Finland
GSM: +358 44 351 5155
http://www.vahamartti.fi
Puoluehallituksen varajäsen, puolueen rahastonhoitaja ja Keski-Suomen vaalipiirin edustaja
Käyttäjän avatar
MrHUU

ViestiKirjoittaja Kaj Sotala päivämäärä 1.5.2008 klo 16:40

Asiaa mietittyäni olen sittenkin päättänyt asettua ehdolle puoluehallitukseen. Kiireisyyteni ei kaikesta huolimatta kuitenkaan ole niin pahaa, etteikö siihen tätä tehtävää vielä mahtuisi - pidän kuitenkin piraattiasiaa tärkeänä.

Recappia Helsingin vaalipiirin edustajaehdokkuusketjustani: olen 21-vuotias kognitiotieteen opiskelija. Kannatin piraattiliikettä alunperin kulttuurin vapauden vuoksi ja Against Intellectual Monopolya luettuani. Ensimmäisen livemiitin keskusteluiden jälkeen ja katsottuani siellä mainostetun Falkvingen puheen olen alkanut myös kiinnittää enemmän huomiota perusoikeuspuoleen, ja siihen, että nykytila on jo nyt lähellä piratismin de facto-laillistamista - paitsi että muutamien silmätikuksi valittujen elämät voidaan tuhota lähes kokonaan tuomitsemalla nämä naurettavan kokoisiin sakkovaatimuksiin. Yleisiä piratismiin liittyviä kantojani olenkin jo ilmaissut pidemmässä muodossa, sekä kotisivuillani olevissa esseissä (1) (2) että tänne foorumille tekemissäni raapustuksissa (joita minun pitäisi piakkoin jaksaa taas hioa saadun palautteen pohjalta, tiedän).

Sinänsä olenkin jo aiemmin ollut mukana koettamassa tehdä perusoikeuksien puolesta jotain - olin mukana Lex Karpela-mielenosoituksen järjestelyissä (lähinnä potkimassa irkkikanavalta pois off-topicia) sekä myös sensuurimiekkarissa (tiedottajana).

Aiemmin en ole politiikassa ollut, joskin erilaisessa yhdistystoiminnassa kylläkin - olen mm. ainejärjestömme tämän vuoden taloudenhoitaja, ja tällä hetkellä myös vastuuhenkilönä kahdessa muussa yhdistyksessä. Olen myös tällä hetkellä kirjoittamassa kirjaa kehittyvistä teknologioista ja niiden riskeistä ja mahdollisuuksista (yhden aiemman kirjan olenkin jo saanut kirjoitettua).

Pitäisin tällä hetkellä puolueen ensisijaisena prioriteettina aktiivien keräämistä ja kannattajapohjan laajentamista - asia josta olen jo valmiiksi vähän huolestunut. Minkä tahansa uuden järjestön on helppo jämähtää siihen tilanteeseen, jossa jokainen antaa moraalisen tukensa mutta kaikki odottavat jonkun muun tekevän kaiken. Meillä on nyt alkuinnostusta ja pientä mediahuomiotakin - alun energisyys täytyy saada käytettyä hyödyksi nyt, ennen kuin kaikki potentiaaliset aktiivit toteavat ettei mitään näemmä ole tapahtumassa ja unohtavat koko jutun. Poliittisen puolueen luomiseen tarvitaan monien ihmisten panostus.

Piraattipuolue tulisi alussa pitää pääasiallisesti piraattiasioihin keskittyvänä, mutta piraatti-ideologiaa lähellä oleviin asioihin pitäisi voida ottaa kantaa. Talouspoliittisesti meidän tulisi kuitenkin pysytellä neutraaleina, ainakin toistaiseksi.
Piraattipuolueen hallituksen tiedottaja, Helsingin vaalipiirin edustaja

kaj.sotala@piraattipuolue.fi | 040 824 9335
Kaj Sotala

ViestiKirjoittaja cawa päivämäärä 14.5.2008 klo 18:40

Olen käytettävissänne piraatit !

Ilmoitan itseni ehdokkaaksi sekä puolueen puheenjohtaksi että puoluehallituksen tehtäviin.

Kuka olen:

NImi: Carl E Wahlman
Ikä: 36
Siviilisääty: Avoliitossa
Lapsia: Poika
Harrastuneisuudesta: Purjehdus, Avoin Ajattelu, Ihmisyyden tutkimus ja tietysti Linux

Elämänarvoni:

1. YK:n ihmisoikeusjulistus 1 §
2. Suomen perustuslaki 2 §
3. Edelläolevat 1 § plus 2 § eli Suomen perustuslain 12 § Sanavapaus ja julkisuus.

Piraattina ajan:

1. Patenttijärjestelmä on ihmisyyden ja tieteen kehittymisen suurin yksittäinen este ja sen on muututtava, ei ihmisyyden.
2. Ihminen ei ole kyennyt tekemään lukkoa jota ei voisi murtaa tai muutoin avata, joten bye bye drm.
3. Yksityisen ei kaupallisen vertaisverkkotoiminnan ja siihen verrattavien toiminteiden laillistamin, hei hei ttvk - evvk.
4. Laman aikana 90-luvulla taloudellisiin ongelmiin ajautuneiden kunnian palautus ja heidän velkojensa yleinen anteeksianto.

Kokemus ja historia:

Uskon itselläni löytyvän ymmärrystä tasapuoliseen ja oikeudenmukaiseen asioiden hoitoon. Uskoa asioiden hoitoon minulla on löytynyt jo nuoruudessani, sudenpennuista vartionjohtoon, jousiammuntaa sekä lennokkikerhon vetämistä ja mikä tärkeintä, itsepäisyyttä viedä elämää oman mieleni ja omantuntoni suuntaan, vaikkakin se on lähes aina tietänyt itselleni isompia tai pienenpiä ongelmia.

Näiden lisaäksi ohessa muutamia nuoruuden jälkeisiä tehtäviä:

1998 - 2000 IT-alan ammatinharjoittajaksi toteamaan yrittämisen vaikeus.
2000 - 2000 Osa-aikainen tietotekniikan kouluttaja ja ylläpitäjä Forssan AKK Karkkila.
2001 - 2004 Tietotekniikan tuntiopettaja ja järjestelmän ylläpitäjä HKK Ry Helsinki
2003 - 2006 IT-Manager ATI-AMD Finland Oy Espoo
2007 - Oman itsensä sekä uudenlaisen Linux-distribuution kehittämistä yhteiseksi hyväksi.

Minun on aika, ja minulla on myös aikaa toimia kokopäiväisenä vastarannankiiskenä maamme poliittisen valtavirran pyörteissä.

Suuri kiitos asioiden eteenpäin viemisestä kaikille teille !
Carl E Wahlman
Ainonkatu 2 as 11
26200 Rauma
Piraattipuolue puheenjohtaja

GSM: +358440707246
WWW: http://cewahlman.blogspot.com
FAQ: "Trueth might be painfull, but it's the only way to live in peace on earth"
cawa

ViestiKirjoittaja Dragu päivämäärä 15.5.2008 klo 10:34

Ilmoitan itseni ehdokaaksi puoluehallituksen tehtäviiin. Puheenjohtajaksi varmaan löytyy joku jolla on enemmän aikaa ja intohimoa (?).

Olen viralliselta nimeltäni Anton Tamminen - parikymppinen IT-alan ammattilainen ja tietojenkäsittelytieteen opiskelija Helsingistä. Parhaiten minut varmaan tunnetaan sensuurimielenosoitusliikkeen lehdistötiedottajana ja yleisenä järkkärinä, ja tässä roolissa sain seistä medioissa paljon. Olin mukana Lex Karpela-mielenosoituksessa, ja olen tehnyt pienimuotoista DRM:n vastaista työtä. Olin myös tässä pari vuotta sitten lobbaamassa ohjelmistopatentteja vastaan kun aihe oli mitä ajankohtaisin EU-parlamentissa.

Olen seurannut tekijänoikeus- ja patenttipolitiikan kehityksiä useamman vuoden, ja näiden alueiden uudistaminen kuuluu intohimoihini. Keskeisiä ideoitani politiikasta ovat mm. päätösprosessien avoimuuden takaaminen ja vaatimus siitä, että poliittinen päätöksenteko perustuu tieteellisesti todennettavaan asiatietoon (kontra - esimerkiksi "musta tuntuu"-tieto, propaganda tai taikausko). Olen ehdoton oikeusvaltion idean puolustaja maailmassa, joka (tahattomasti?) yhä enemmän pelko-populismin kautta valuu kohti olosuhteita, jotka ovat oligarkian ja korruption pesimispaikkoja, kuten poliittinen historia osoittaa.

Ajan myös vapaiden ohjelmistojen asiaa ja osallistun näiden kehittämiseen sekä työn että vapaa-ajan osalta.

Mielenkiintolistani on sen verran pitkä etten sitä itse muista, mutta voitaneen listata mm. WearComp/Laajennettu todellisuus, uskonnontutkimus, neuro- ja kognitiotiede, etymologia, fonetiikka, antropologia, historia, etnobotaniikka.

Puhun ~äidinkielentasoista suomea, ruotsia ja englantia, ruosteista saksaa ja varsin kömpelöä venäjää. Olen myös tehnyt jonkun verran käännöstöitä suomi-ruotsi-englanti -akselilla.
Käyttäjän avatar
Dragu

ViestiKirjoittaja Mikko Kunnari päivämäärä 16.5.2008 klo 11:59

Mikko Kunnari ilmoittautuu palvelukseen hallituksen jäseneksi.

Olen 23v automaatiopuolen opiskelija Tampereen teknillisestä yliopistosta. Ensi lukuvuonna olisi tarkoitus valmistua tekniikan kandidaatiksi ja siitä edelleen porskutella kohti diplomi-insinöörin tutkintoa tehdasautomaation ja robotiikan saralla.

Itse asiassa päädyin ryhtymään ehdokkaaksi Harri Kivistön rohkaisemana. Piraattipuolue tarvitsee enemmän ehdokkaita ja olen tässä miettinyt jo vähän aikaa voisiko minusta olla hyötyä piraattiliikkeelle istumalla hallituksessa. Tulin siihen tulokseen, että kyllä.

Olen hyvin järkiperäinen ihminen ja hyvä yhdistelemään oikeita faktoja oikeiksi päätöksiksi ja osaan suhtautua kriittisesti vähän joka asiaan. Niinpä hallituksessa olisinkin todennäköisesti se, joka laittaa porukan miettimään asiat todella huolella ja saamaan aikaan hyvistä ja huonommistakin ideoista suurempia, parempia ja toimivampia ideakokonaisuuksia. Minulla on myös paljon ideoita eri toimintamuodoista liittyen valistukseen ja koulutukseen, joita piraatit voivat vapaaehtoisvoimin järjestää.

Vapaa tiedosojen jakaminen on ollut minulle jostain 12-vuotiaan paikkeilta ollut itsestään selvyys, kuten se on käytännössä kaikille nuorille ja kasvavassa määrin myös vanhemmille ihmisille. Kansalaisia on turha enää kriminalisoida sen jälkeen kun poliisit ja todennäköisesti eduskunnassa istuvien lapsetkin harrastavat tiedostojen jakamista.

Voin tässä yleisesti julkistaa myös kantani puolueen puheenjohtajasta ja ääneni tulee menemään Carl Wahlmanille (jos muita edes on...), sillä hän on uskottavin puolueen johtajaksi ja esiintynyt jo mediassa tiedottajan roolissa.
Hallituksen jäsen. Yhteyttä voi ottaa osoitteeseen:
mikko piste kunnari ät piraattipuolue piste fi
Mikko Kunnari

Paluu Perustuskokous