###
Mikäli haluat ilmoittautua ehdokkaaksi Peruskokouksessa valittavien Piraattipuolueen puheenjohtajan ja puoluehallituksen tehtäviin, tee niin tässä ketjussa. Varataan tämä ketju ainoastaan ilmoittautumisviesteille.
Varmista ensin, että täytät yhdistyslain vaatimukset:
- Puheenjohtaja ei saa olla vajaavaltainen. Useimmissa tapauksissa tämä tarkoittaa että puheenjohtajan on oltava täysi-ikäinen.
- Muiden hallituksen jäsenten on oltava vähintään 15-vuotiaita.
- Konkurssissa oleva ei saa olla hallituksen jäsen.
- Kaikilla hallituksen jäsenillä on oltava kotipaikka Suomessa. Normaalissa yhdistyksessä tätä vaaditaan ainoastaan puheenjohtajalta, puolueissa kuitenkin hallituksen kaikilta jäseniltä.
Puheenjohtajana ja puoluehallituksessa toimiminen todellakin edellyttää esiintymistä omalla nimellä ja kasvoilla.
###
Itse ilmoittaudun ehdokkaaksi puoluehallitukseen, nimenomaisesti en puheenjohtajaksi, koska tunnen kykyjeni soveltuvan parhaiten toimintaan puoluesihteerinä.
Olen 22-vuotias Pohjois-Karjalainen ylioppilas, toistaiseksi vielä myös yliopisto-opiskelija. Helmikuun loppupuolella kuluvaa vuotta perustin piraattipuolue.fi:n ja tämän keskustelualueen tuodakseni yhteen ruotsalaismallisen piraattipuolueen perustamisesta kiinnostuneet suomalaiset. Tämä onnistui yli odotusten ja minua on asian tiimoilta haastatellut mm. Joensuun Ylioppilaslehti, sanomalehti Karjalainen (sama haastattelu julkaisiin myös Keski-Suomalaisessa) sekä Veli -lehti. Piraattipuolueesta on keskusteltu julkisuudessa mm. Helsingin Sanomien ja Tietokone-lehden sivuilla.
Sovellun puoluesihteerin tehtävään juuri Piraattipuolueessa, koska tunnen (ainakin nimeltä) koko lailla kaikki toiminnassa aktiivisesti mukana olevat henkilöt ja vastavuoroisesti useimmat Piraattipuolueesta kuulleet tuntevat minun nimeni. Ns. uusmedioiden käyttö on minulle tuttua ja erittäin luontevaa. Olen vuosien ajan seurannut nettimarkkinoinnin ja -kulttuurin kehitystä koti- ja ulkomailla siihen pisteeseen, että kykenen jatkossakin laajentamaan Piraattipuolueen ruohonjuurikannatusta uusmedian muille puolueille tuntemattomassa ja pelottavassa maastossa. Minulla on myös selkeä visio siitä, kuinka tämä kannatus käännetään yhtenäiseksi poliittiseksi liikkeeksi ja aktiiviseksi toiminnaksi myös netin ulkopuolella (ks. esim. Piraattipäivät -keskustelut).
Henkilökohtaisilta ominaisuuksiltani olen itseni tunteva, asiasta riippuen voimakastahtoinen ja joustava, virheistänikin vastuun ottava, paineensietokykyinen henkilö. Elämäntilanteeni mahdollistaa tarvittaessa myös siirtymisen täysipäiväiseen toimintaan puoluesihteerinä, mikäli puoluehallitus katsoo puolueen tällaisesta järjestelystä hyötyvän.
Pidän kansainvälistä yhteistyötä välttämättömänä Piraattipuolueen pitkän aikavälin poliittisten tavoitteiden saavuttamiselle, kuitenkaan suomalaisen Piraattipuolueen autonomiaa uhraamatta. Tästä syystä olen pyrkinyt pitämään yllä yhteyttä Piratpartietiin Rick Falkvingen kautta jo toimintamme tässä vaiheessa ja pidän tärkeänä myös suomalaisen Piraattipuolueen osallistumista Pirate Parties Internationalin kokoukseen Uppsalassa tulevana kesänä. Vastavuoroisesti ystävällinen yhteiselo poliittisen piratismin ulkoparlamentaaristen voimien kanssa täällä Suomessa on yhtä lailla tärkeää.
Piraattilaivan kapteeniksi toivon poliittiset merikorttinsa tuntevaa, toimintakykyistä henkilöä luotsaamaan meidät turvallisesti määränpäähän.
EDIT
Kun nyt puoluetta ollaan perustamassa, hieman poliittisia mielipiteitä. Lisäilen näitä tänne ajan kanssa.
- Piraattipuolueelle ei omaa talouspoliittista kantaa nähtävissä olevan tulevaisuuden aikana.
- Ei laajakaistaverolle ja kasettimaksulle, koska molempia on mahdotonta (a) periä kuluttajilta oikeudenmukaisesti ja (b) jakaa taiteilijoille oikeudenmukaisesti.
- EU-vaalit on Suomen tärkein poliittinen tapahtuma, koska direktiivit ylittää kansallisen lainsäädännön.